Jak Kanye West zmienił kulturę sneakersową

Śmiało można stwierdzić jedno: Kanye West zmienił kulturę sneakersów. Dzięki niemu marki Nike czy adidas nie potrzebują dziś sportowców, aby sprzedawać swoje buty sportowe. Teraz mają promujące je gwiazdy.

Buty Nike „Moon Shoes” sprzedają się za 437,500 dolarów na aukcji, fani sneakersów wydają setki na każdą kolejną, nową parę – w jaki sposób buty sportowe stały się tak drogie i czy ich ceny będą nadal rosły? Pewne jest to, że kultura codzienna, moda na sportowy styl i celebryci podnieśli wartość sneakersów, a marki sportowe w efekcie tego skupiły się nie na ich wydajności (choć to również wciąż rośnie w siłę), ale przede wszystkim stylu. Niektórzy kupują teraz buty sportowe i traktują je wyłącznie jako inwestycję oraz szansę na zarobek.

Nie ma co ukrywać – sneakersy to obecnie wielki biznes i wydaje się, że konsumenci nie porzucą tego trendu w ciągu najbliższych kilku lat.

Bez względu na to, czy są przedmiotem w aukcji, są sprzedawane w sklepie, czy z drugiej ręki kolekcjonerów, sneakersy mogą kosztować zaskakująco wysokie kwoty. Dla przykładu klasyka gatunku, buty z kolekcji Air Jordan mogą kosztować nawet 2000 dolarów. Warto przypomnieć, że nie tak dawno kanadyjski inwestor wydał aż 437,500 dolarów na parę rzadkich butów Nike Waffle Racing Flat „Moon Shoes”, które pochodziły z pierwszej partii produkcyjnej tego modelu.

buty nike

Faktem jest, że hype na kicksy jest nadal bardzo intensywny. Buty sportowe Nike, Adidas czy Jordan stały się pewnym „symbolem statusu” na całym niemal świecie. Co więcej, ekskluzywna współpraca między marką sportową a artystą lub sportowcem oraz buty będące jej efektem potrafią spowodować przemoc i niezły zamęt na ulicach największych miast. Regularnie widzimy jak w Nowym Jorku, Londynie czy Tokio tłum zmaga się i walczy między sobą, by dostać się do wymarzonej pary butów sportowych.

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego kupujący są gotowi wydawać setki dolarów na nową parę butów? Coraz to głośniejsze premiery nowych modeli, wzrost kultury sneakersów i upowszechnienie ubrań codziennych są regularnie wymieniane jako czynniki wzrostu kosztów kicksów.

Ostatecznie gotowość konsumentów do wydawania dużych pieniędzy na buty sportowe, które uważają za dobre inwestycje lub odważne elementy ich stroju, pozwoliły firmom obuwniczym zainwestować swoje własne zasoby w coraz bardziej luksusowe, zaawansowane technologicznie i wspierane przez celebrytów produkty.

Rosnące koszty kicksów są zatem zjawiskiem wynikającym mniej z podaży, a bardziej biznesem napędzanym popytem. Bez wątpienia można zaobserwować że wzrostowi cen butów sportowych sprzyja wzrost zainteresowania butami sportowymi ogólnie i to w całym społeczeństwie – nie tylko wśród sneakerheadów.

W efekcie marki takie jak Nike czy adidas i inne znane każdemu wypuszczają o wiele więcej produktów. Kiedyś ograniczone modele butów taki jak Jordan były znacznie rzadszym produktem i niemal białym krukiem rynku odzieży sportowej. Dzisiaj zaś jest znacznie większe zapotrzebowanie na kicksy, a kultura sneakersów stała się niezwykle popularna.

nike

Kiedy dorastaliśmy w latach 90., buty sportowe były napędzane przez naszych ulubionych koszykarzy i samą wydajność projektu. Teraz obraz ten jest całkowicie zmieniony i pożądanie danego buta rodzi się z jego widoczności i statusu. Najważniejszy jest styl oraz wiedza o tym, jak je nosić.

Zasadniczo rosnący status obuwia sportowego w świecie mody pozwolił dużym markom, takim jak Nike, Reebok czy Puma nadal oferować elitarne buty w wysokich cenach. Luksusowa para sneakersów, która jeszcze dziesięć lat temu mogła być sprzedawana za 70 dolarów, dziś będzie prawdopodobnie dostępna w cenie 100 dolarów.

Ten trend wzrostowy prawdopodobnie utrzyma się z powodu prostej prawdy: ludzie są skłonni wydać naprawdę pokaźną, porządną sumę na modne kicksy o wysokiej jakości.

Ale to nie znaczy, że ceny obuwia sportowego wymknęły się spod kontroli. Rozpowszechnienie się firm obuwniczych i samej produkcji obuwia ugruntowało szeroki zakres kategorii cenowych dla kupujących. W efekcie znaczna większość cen odsprzedaży kicksów tak naprawdę faktycznie spadła lub utrzymała się na stałym poziomie w ciągu ostatniej dekady. Oczywiście poza wyjątkowymi, limitowanymi modelami, które powstają w wyniku niecodziennych kolaboracji.

Obecnie mamy do wyboru o wiele więcej modeli, kolorów i styli niż kiedyś. Na rynku jest więcej marek, a te najbardziej znane, jak Nike czy adidas wypuszczają o wiele więcej produktów każdego sezonu niż parę lat temu. Wszystko dzięki temu, iż obecnie jest znacznie większe zapotrzebowanie na sneakersy, a kultura sneakersów stała się niemal głównym nurtem i obiektem zainteresowania młodych pokoleń.

Istnieją jednak wyjątki od tej zasady odsprzedaży: są to najbardziej modne buty z ograniczoną podażą i fascynującą, często nawiązującą do życia gwiazd historią.

nike buty

Współpraca marek sportowych i gwiazd nie jest niczym nowym, jeśli chodzi o kicksy. Branża obuwnicza tradycyjnie polegała na sprzedawaniu butów reklamowanych przez sportowców – w szczególności koszykarzy, ale i piłkarzy czy tenisistów (przypomnij sobie model adidas Stan Smith czy buty Converse). Mimo to, stosunkowo nowa zmiana w tym paradygmacie pozwoliła na dalszy rozwój kultury sneakersów.

Dzisiaj niektóre z największych premier to buty pochodzące z rąk artystów. Współpraca marki adidas i Kanye Westa z Adidasem jest dzisiaj postrzegana jako przełomowy moment w kulturze sneakersów.

To właśnie ta kolaboracja sprawiła, że kultura obuwnicza stała się bardziej przyjazna masom. Dzisiaj nie musisz być sportowcem aby nosić naprawdę dobre buty sportowe. Możesz być po prostu osobą ciekawą miejskiego stylu i nie bojącą się modowych eksperymentów.

Bez wątpienia ciągły wkład osób nie będących sportowcami w świecie sneakersów przyczynił się do ożywienia ich coraz bardziej sennej historii. To właśnie na niej zaczęły bazować buty koncentrujące się na sportowcach.

Co więcej, artyści estradowi mogą wykorzystać swoją szeroką bazę fanów i niezwykle pomagać w zwiększaniu prestiżu kicksów, przenosząc nacisk z ich wydajności na ich niepowtarzalny styl.

buty-wmns-air-max-plus

Tak więc fana danej gwiazdy koszykówki może pociągać sam projekt butów koszykarskich lub ich wysoka wytrzymałość na boisku, ale ktoś ubóstwiający styl artystów takich jak Kanye West czy Travis Scott będzie bardziej zainteresowany tym, co reklamowane przez nich buty przekazują światu.

Co więcej, znany muzyk może koncertować nawet 365 dni w roku nie dając o sobie zapomnieć. W efekcie tego buty mogą być popularne jesienią, mogą być noszone latem, a także bardzo istotne wiosną lub zimą. Trzeba przyznać, że jest o wiele więcej możliwości dla kogoś do promowania danego produktu, kto jest zawsze w centrum uwagi. Wystarczy mu po prostu wyjść i zaangażować się w pokazanie tego swojej grupie fanów.

To masowe zjawisko nie byłoby jednak tak skuteczne bez poważnej zmiany w świecie mody i norm ubierania się w ciągu ostatnich kilku dekad. Wszystko dzięki temu, że Stany Zjednoczone stały się bardziej zwyczajne kulturowo, a kicksy miały okazję wyrosnąć na szczególnie pożądany obiekt modowy, obecnie bardzo mile widziany na czerwonych dywanach czy nawet w niektórych salach konferencyjnych. To już koniec ery, gdy buty sportowe mogły być tradycyjnie noszone tylko na boisku do koszykówki lub w szkole.

Co więcej, sneakersy są obecnie uważane za „prestiżowe” po części dlatego, że ludzie chcą czuć się dzisiaj bardziej komfortowo. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety coraz częściej porzucają fantazyjne mokasyny i szpilki, aby uzyskać bardziej inspirowany sportem, wygodny wygląd.

Funkcjonalność klasycznych butów jest trochę przestarzała. Obecnie fakt, że możesz wyciągnąć parę butów z szafy rano i przełazić w nich cały dzień i nie mieć poranionych i odciśniętych stóp pod koniec dnia jest bardzo pożądana – dlaczego ludzie mieliby z tego zrezygnować?

Współczesne zjawisko elitarnych i drogich kicksów nie ma końca. Powinniśmy się jednak nieco obawiać wzrostu ich cen. Szczerze mówiąc, obecnie ceny wydają się być nadal znacznie zaniżone, zwłaszcza, jeśli zaczniemy uwzględniać kwestię zrównoważonego rozwoju. W przyszłości producenci kicksów prawdopodobnie będą musieli niemal podwoić cenę butów, aby producent danej pary stał się bardziej odpowiedzialny za wyrzucone i niesprzedane pary.

Za tysiąc lat Ziemia może być pokryta workami foliowymi i starymi tenisówkami, które nie mogły się rozłożyć po ich wyrzuceniu. Właśnie dlatego przewiduje się rozwój kultury recyklingu w kicksach, co poskutkuje powrotem do czasów noszenia przez długi czas jednej porządnej pary drogich butów, które można następnie naprawić i nadać im drugie życie. Będzie tak jak wtedy, kiedy buty traktowano jako długoterminowe inwestycje, a nie przemijające mody.

Bez wątpienia ludzkość musi porównać cenę kicksów z ekologicznym kosztem ich wyrzucenia. Są to bowiem przedmioty, które nie ulegają biodegradacji.

My zaś mamy nadzieję, że zaczniemy szanować posiadane przez siebie buty i po prostu konsumować mniej. W takim przypadku ceny butów tym bardziej muszą wzrosnąć, ponieważ musimy zacząć tworzyć lepsze buty, które będą bardziej odporne na codzienne użytkowanie. Naprawdę mamy nadzieję, że młode pokolenie przyjmie ten pomysł do siebie i potraktuje sprawę świadomego kupowania kicksów na serio, ponieważ w przeciwnym razie wyprodukujemy masę śmieci, które tak naprawdę nikomu w niczym nie posłużą. A za to przyjdzie nam zapłacić kiedyś w inny sposób!