Najlepsze kampanie reklamowe kicksów ever cz. 1

on

Uważasz się za największe kicksy wszechczasów noszą imię gracza, który je rozsławił? Oczywiście tak w większości jest: mamy przecież buty Air Jordan i Pennys, ale nawet inne modele, takie jak buty Agassi, Bo Jackson i David Robinson, są najczęściej określane imionami przypisanych im graczy, a nie nazwą marki Nike.

I choć w większości przypadków można stwierdzić, że aby kicksy odniosły sukces, muszą być po prostu dobre, to pytanie brzmi: „czy przypadkiem na ich sukces nie wpłynęła kampania reklamowa? Aby to rozstrzygnąć, pokusiliśmy się o sporządzenie listy najlepszych kampanii reklamowych dla sneakersów i dziś Wam je przedstawiamy – a przynajmniej ich pierwszą część. Dzięki historiom, które zaraz przeczytasz, przekonasz się, że najlepsze kampanie nawiązywały do dziwacznych alter ego, esencji sportu i reklam, które tworzą emocjonalny związek z amatorskim sportowcem. Na tej liście z pewnością będą znajdować się także znane kampanie, które są nadal używane do sprzedaży sneakersów, ale także plakaty i reklamy drukowane, o których prawdopodobnie wcześniej nie słyszałeś.

Oczywiście charakter tej listy jest indywidualny, a zatem temat jest otwarty na debatę i krytykę i możecie swoje spostrzeżenia wpisać w komentarzach. Być może macie swoje ulubione reklamy butów sportowych, które nie znalazły się w naszym zestawieniu?

To zaczynamy!

50. Jordan 9 000 shots

Ta reklama naprawdę nie była aż tak świetna, ale jej przesłanie jest. Wizualnie wcale nie była imponująca. To tylko Mike idący z garażu na boisko. Jednak to słowa i idea są tutaj potężne. Większość z was dokładnie wie, o co chodzi w tej reklamie, nawet nie oglądając jej ponownie. Ten głęboki przekaz trafił do serc wszystkich miłośników koszykówki.

49. 1996 Nike i jego mutanty na boisku

Widzieliśmy już niektóre kampanie, które powstały z takim rozrzutem jak hollywoodzkie hity filmowe. Osobiście są to jedne z naszych najmniej ulubionych ze wszystkich. Co bowiem sprawiło, że piłkarze walczyli z okrutnymi mutantami? Nawet nie pamiętamy. Kiedy jednak podejmujemy decyzję o kupnie nowych kicksów, zawsze sprowadza się to do tego, jak wygląda ich cholewka. Dlatego uwielbiamy prostotę tej reklamy. W ogóle nie ma w niej bałaganu. To co widzimy, to tylko i aż kicksy!

48. Vans BMX

Wszyscy wiemy, że Vans jest kwintesencją kalifornijskich trampek do jazdy na deskorolce, ale buty te zawsze były głęboko zakorzenione także w kulturze BMX. Jeśli przejrzysz magazyny o tematyce rowerów BMX od późnych lat 70. do wczesnych lat 90., zauważysz, że wszyscy najlepsi zawodnicy świata występowali w kicksach Vans Authentic lub modelu ERA. Marka ta nadal jest bardzo obecna w tym sporcie, a jej korzenie sięgają właśnie do dawnych ekstremalnych rowerzystów. Reklamy drukowane Vansa pojawiły się w magazynach BMX podczas lat świetności tego sportu jeszcze na początku lat 80-tych i są naprawdę warte zapamiętania!

47. „Fall Down 7 times, get up 8.”

Koszykarz Dwayne Wade był mistrzem w drużynie Miami, jeszcze zanim poznaliśmy jego opryskliwość. Nie twierdzimy, że D Wade całkowicie stracił nasz szacunek, ale nie możemy znieść widoku jego i Lebrona siedzących obok siebie w okularach na receptę i kaszmirowymi czapkami dżentelmena. Z pewnością nie powinien on robić wspólnie butów z LeBronem. To najbrzydsze buty do gry od dziesięcioleci (przykro nam Converse), ale trzeba przyznać, że ich reklama jest bardzo ładnie wykonana. Cóż… fakt, że sprzedali więcej niż 10 par tych koszmarków, jest świadectwem tej kampanii reklamowej i jej sukcesu. My zaś lubimy te reklamy, które łączą bieżące materiały z materiałami archiwalnymi.

46. ​​„Może to moja wina …”

Oto kolejna reklama, zresztą podobna do tej wspomnianej wyżej – Air Jordan 9 000 shots, którą właśnie wspomnieliśmy. W tej reklamie nie widzimy Michaela aż do ostatnich kilku sekund. Nie widzimy tu nawet butów. Wszystko koncentruje się wokół obrazów z przeszłości Michaela, a także jego głosu mówiącego i zapewniającego nas, że nie ma czegoś takiego jak przypadkowy sukces. Wniosek? Pracuj nas swoim i przestań się usprawiedliwiać!

45. Pump it Up

Cały pomysł pompowanych powietrzem kicksów był bardzo futurystyczny w 1989 roku i wydawał się być kolejnym poziomem wprowadzania powietrza do technologii kicksów. Zanim Reebok zaczął robić buty Pump, najpierw musiał przedstawić, jak działa ich nowy system. Te reklamy były pouczające i ekscytujące, a wszyscy szukali większej ilości informacji na temat działania tych sneakersów.

44. Jordan Wheaties

W 1989 roku Nike połączyło siły z Wheaties i wydało zestaw limitowanych plakatów, które były dostarczane w specjalnie oznakowanych pudełkach z płatkami. Szansa na zebranie wszystkich 4 zmusiła wielu osób do nadmiernego jedzenia płatków, ale ostatecznie wytrwałym udało się zebrać je wszystkie. Umieściliśmy tę kampanię na tej liście, ponieważ to nietypowa forma reklamy dla Nike. Te plakaty można było później oglądać na ścianie każdego ranka, kiedy się budziło, jak i każdej nocy przed pójściem spać. Istnieje kilka plakatów Nike, które były wcześniejsze niż te, ale ten zestaw kazał fanom naprawdę zaangażować się w całą akcję.

42. Vans Skateboarding 1977

Te reklamy Vansów z 1977 roku naprawdę symbolizują kulturę skate’ową z późnych lat 70., o której było głośno poprzez fotografie Dogtown i Hugh Hollanda. Jeśli spojrzysz również na zdjęcia BMXów z tej samej epoki, zobaczysz, że trampki VANS były również wszechobecne w tej kulturze. W 2008 roku zdjęcia te zainspirowały do pracy nad klasycznym modelem tenisówek Vans ERA i wskrzeszonych modelach, takich jak np. Midskool ’77.

41. Nike Air Force 1

Air Force One to pierwszy model butów do koszykówki, w którym zastosowano technologię Nike Air. Pamiętacie ich oryginalne reklamy z 1982 roku? Prezentowały one „spojrzenie w głąb butów” i imponujący asortyment gwiazd NBA All-Stars w ekwipunku astronautów, takich jak Moses Malone, Michael Cooper, Jamaal Wilkes, Bobby Jones, Mychael Thompson i Calvin Natt. Ta kampania została wskrzeszona z okazji 25-lecia Air Force One. Nike upamiętniło tę okazję, tworząc kolejną o tytule „New Six”, w której zagrali Tony Parker, Amare Stoudemire, Kobe Bryant, LeBron James, Rasheed Wallace i Vince Carter.

40. Ewing Adidas „Unstoppable”

Pierwsza kampania z udziałem Patryka Ewinga miała miejsce w 1986 roku i była współpracą z marką adidas. Ewing dołączył do marki w tym samym roku, co Run DMC, i podobnie jak grupa muzyczna miał również pełną ofertę własnej odzieży i obuwia, które oczywiście wymagały indywidualnych kampanii marketingowych. Charakterystycznym modelem Patricka stworzonym we współpracy z marką adidas był Metro Attitude w klasycznej kolorystyce New York Knicks. Ewing pozostał związany z trzema paskami aż do 1990 roku, kiedy to podpisał kontrakt z Next Sports i stworzył własną markę – Ewing.

39. Pippen Flight Dimension

Nie można zignorować reklamy butów Pippen Flight Dimension z dawnych lat. W nagraniu reklamowym Pippen cofa się w czasie (przypuszczalnie do lat 50.), by szkolić grupę białych nerdów, którzy nie mają skilla ani wyczucia stylu. Znaleźć można w niej było wiele konotacji na temat marki Nike i samej gry w koszykówkę. Nie zajmiemy się teraz tym wszystkim, ponieważ to nie jest praca magisterska, ale jedno jest pewne – jest to świetna reklama klasycznej pary butów koszykarskich, które pokochał świat.

38. Iverson Crossover

Kiedy ta reklama pojawiła się pod koniec lat 90., każde dziecko bawiło się na podjeździe swojego domu, próbując wymyślić, jak to zrobić. Wydaje się to dość łatwe, prawda? Po kilku tygodniach w końcu pomyśleliśmy, że umiemy ten trick wystarczająco dobrze, aby rozpocząć grę typu pick-up. Jedyne na co trzeba było uważać, to by czyjeś zęby nie uderzyły w sam środek czoła.

37. Nike Instant Karma

Ta reklama Nike z 1992 roku wydaje się bardzo mocno podobna do tej z 1988 roku. Ma to kilka przyczyn. Po pierwsze, widzimy, jak Nike wraca do muzyki Johna Lennona (Beatlesów), którego utwór miał być podstawą przesłania kampanii. W 1988 roku wprowadzono nas do piosenki „Revolution”, z którą był powiązany model Nike Air. Tutaj, w 1992 roku, mowa jest o piosence „Instant Karma. We all shine on”. Te teksty pomieszane z klipami zarówno amatorskich, jak i profesjonalnych sportowców trenujących w swoich rewolucyjnych nowych Nike Huarache są ujęciami, z którymi może utożsamiać się każdy sportowiec na świecie. Właśnie dlatego kampania odniosła ogromny suckes!

36. Rayguns Dr Funk

Nike utrzymuje w tej kampanii funk przy życiu, a Vince Carter występuje jako Dr. Funk, lider grupy Roswell Rayguns. Kampania miała miejsce w 1975 roku. Na ujęciach widzimy rozgrywkę w koszykówkę na ulicy, w towarzystwie stylowych ludzi z afro na głowie. Bootsy Collins zapewnili ścieżkę dźwiękową do tych funkowych reklam ze smacznymi liniami basowymi i funkadelicowym wokalem.

35. LA Gear MJ

LA Gear musiał z pewnością wydać dużo pieniędzy na tę kampanię. Jest to własna linia kicksów Michaela Jacksona z 1989 roku. Król Popu miał wówczas swoją własną linię butów począwszy od modeli kicksów do koszykówki po wysokie skórzane kicksy z ćwiekami. Ta kampania zrobiła niezłą furorę i znał ją chyba każdy, nie tylko fani Jacksona. Co ciekawe, marka L.A. Gear kontynuowała kampanię Unstoppable do 1991 roku z takimi sportowcami jak Karl Malone, Kareem Abdul-Jabbaar, Joe Montana, Wayne Gretzky czy Hakeem Olajuwan.

34. Kenny Powers K Swiss

To niesamowita i nieoczekiwana kampania reklamowa agencji 72 i Sunny, ale straciła pewne punkty na oryginalności. Potrzeba było oczywiście wielu piłek i masy pieniędzy, żeby ją zrobić, a więc dajemy im kredyt, ale Kenny Fucking Powers nie stworzyli w tej kampanii nowej postaci. Wiemy bowiem, że Mars Blackmon istniał jeszcze przed swoją pierwszą reklamą Air Jordan i był oficjalnie miłośnikiem marki Nike. Tak czy siak była to bezproblemowa integracja. Lil ‚Penny i Mr. Robinson były jakby nie patrzeć nowymi dziełami opartymi na tym barwnym alter ego, które obracały się wokół sneakersów.

33. Jordan i fake’owa emerytura

W tej kampanii Nike z 1994 roku narrator Steve Martin próbuje dowiedzieć się, czy Michael Jordan  faktycznie przeszedł na emeryturę. Trzeba przyznać, że Motorboat Jones bardzo przypominał Michaela Jordana. Kim jednak był Johnny Kilroy i jak zdobył 79 punktów w zaledwie jednej czwartej gry przeciwko Charlotte Hornets? Taśma filmowa tej reklamy została przestudiowana chyba najbardziej ze wszystkich i wciąż nie wiemy na pewno czy to był Jordan czy nie.

32. „Let Your Game Speak!”

Ten film to kolekcja najbardziej znanych momentów z kariery Michaela Jordana… odtwarzana w kółko na siłowniach i placach zabaw na całym świecie. Po raz kolejny Nike nawiązuje do emocjonalnego związku między amatorskim sportowcem a ich produktami. Pozwólcie jednak, żeby w tym przypadku to reklama przemówiła sama za siebie…

31. Ronaldhino i słupek bramki

Myślimy, że była to część kampanii piłkarskiej butów Nike Joga Bonita. Szybko stała się wiralowa i bez wątpienia była jedną z całej serii kampanii wiralowych Nike z 2006 roku. Przede wszystkim pamiętamy takie, w której Kobe przeskakuje Astona Martina (czy to się naprawdę wydarzyło?). Każdy film, który mógł wywoływać podobne reakcje, z pewnością szybko rozprzestrzeniał się w Internecie. To kolejny świetny przykład, że zespół Nike i Wieden + Kennedy przodowali w sneakersowej branży pod kątem reklam.

30. Skok wiary Kobego

Kiedy ta reklama pojawiła się w Internecie w 2006 roku, wszyscy drapali się po głowie, zgadując, czy Kobe naprawdę przeskoczył nad pędzącym Astonem Martinem. Jakieś obliczenia fizyczne lub telefon do przyjaciela mogłyby odpowiedzieć na to pytanie… Niestety Kobe już nam tego nie opowie. ☹

29. „Super Dave” dla Air Flight od Nike

Pamiętacie postać Super Dave Osborne’a? Był na wpół szalonym naukowcem i na wpół niezdarnym wariatem; idealna postać do wprowadzenia nowej serii kicksów Nike Air Flight. Super Dave został połączony z Geraldem Wilkinsem, Kennym Smithem i Reggie Miller w serii reklam, których celem było zademonstrowanie technologii i zalet „najlżejszych butów do koszykówki Nike na ziemi”. Niestety tak naprawdę nigdy nie dowiedzieliśmy się, jakie były techniczne aspekty tych butów, ale mogliśmy zobaczyć, jak Super Dave rozbija tablicę punktową!

28. Frozen Moment

Ta reklama to czysty artyzm, ale wiele osób naprawdę urzekła. Wielcy sportowcy opisują w niej, jak czas zwalnia wokół nich, gdy znajdują się w strefie rzutu do kosza. Widzimy w niej, moment gdy Jordan pędzi w zwolnionym tempie w wymarzonej scenerii boiska w trakcie meczu przeciwko drużynie Lakers. Czas prawie zatrzymuje się dla wszystkich widzów oglądających jego poezję w ruchu. Trzeba przyznać, że reklama ta jak żadna inna wywoływała ciarki na plecach!

27. Fun Police

Kampania „The Fun Police” została po raz pierwszy zainicjowana podczas finałów NBA w 1998 roku. Powstała w oparciu o pomysł zorganizowania podziemnej grupy osób prowadzących ligę NBA w stylu superbohaterów, którzy zapewniają, że zabawa z gry w koszykówkę nie zostanie uśmiercona na podstawie niepotrzebnych zasad i surowego regulaminu. Naprawdę podobała nam się ta koncepcja i to, jak została rozegrana w serii reklam. Znalazło się w niej kilka naprawdę zabawnych rzeczy. Mieliśmy choćby jedną z udziałem z Cherokeego Parksa, przesłuchiwanego z powodu jego braku stylu i entuzjazmu. Tymczasem Garnett i Hardaway brali udział w nudnej grze w szkole średniej. Wówczas pojawiał się zespół Fun Police, który zmieniał wszystkie nudne i durne zasady gry. Wówczas można było poczuć, że potrzebujemy butów Nike, i obecności Fun Police, bardziej niż kiedykolwiek.

26. „Do the right thing”

To nie reklama lecz film,  ale znalazło się w nim wyraźne lokowanie produktu. Ten film zadziałał jako dwugodzinne poparcie dla marki Nike podczas jej szczytu. Prawie każda postać w tym filmie nosi buty sportowe, a każda para pochodzi (nieprzypadkowo) z kolekcji Nike. Wszyscy pamiętamy, jakie kicksy Radio Raheem i Mookie nosili podczas trwania tego filmu. Najważniejsza jest jednak klasyczna scena z udziałem modelu Air Jordan IV. Jeśli nadal to czytasz, to oczywiście jesteś tak samo zwariowany na punkcie kicksów jak my i najwyraźniej masz emocjonalne przywiązanie do tych sneakersów. Trzeba przyznać głośno, że film „Do the right thing” i występ modelu Jordan IV był ukłonem Spike’a wobec nas wszystkich – sneakerheadów i światowym wprowadzeniem do tego, jak poważnie traktujemy kicksy aż do dzisiaj.

25. Griffey For President

W tej reklamie Ken Griffey koncentruje się na prawdziwych problemach USA, kandydując na… prezydenta. Co ciekawe, w tej reklamie po raz pierwszy widzimy połączone ze sobą, dwie różne kampanie Nike. Jesteście w stanie odgadnąć które dokładnie?

Na dzisiaj wystarczy! W kolejnym wpisie zaprezentujemy Wam pozostałych 25 kampanii, które pamiętamy doskonale. A to wszystko z miłości do kicksów!