Najlepsze kampanie sneakersowe ever cz. 2

Poznaliście miesiąc temu 25 naprawdę dobrych, godnych zapamiętania kampanii sneakersowych, które zmieniły historię tej gry. Nadeszła pora na zaprezentowanie Wam kolejnych 25 kampanii, które były jeszcze lepsze i bardziej znaczące! Przeczytajcie o nich poniżej i sami przekonajcie się, jak dobrze skrojona reklama potrafi całkowicie odmienić sposób postrzegania danego modelu kicksów.

24. „Play Together”

Spike Lee przodował w reklamach butów Nike także w 1992 roku. Wówczas to powstały kampanie, mające na celu promocję butów Nike Air Raid i jedność rasową. Nike i Spike stworzyli niesamowity zestaw do tego celu, który nazwali Spike’s Urban Jungle Gym. Przesłanie Spike’a brzmi: „Jeśli chcemy żyć razem, musimy grać razem”. W jednej z reklam widzimy stereotypową scenę przypominającą klasyczną już reklamę „Do the Right Thing”. W innym ujęciu występuje tymczasem Tim Hardaway który prezentuje klasyczną linię kicksów. Co ciekawe, na ironię ta reklama została nakręcona w rejonie L.A., który został mocno dotknięty przemocą zaledwie kilka tygodni po kręceniu, a sam Tim Hardaway najwyraźniej nie miał podobnych odczuć co do wspólnej gry.

23. Skechers Shape Ups

Wiemy, te kicksy to prawdopodobnie najgorsze sneakersy w historii, ale wysłuchaj tej historii. Są brzydkie jak noc, a kampania reklamowa opierała się na założeniu, że można uzyskać (lepszy) kształt pupy… po prostu spacerując. Nie sądzisz, że to sprawiło, że ​​była to całkiem sprytna kampania? Co więcej, Skechers zaprezentował linię Shape-up w reklamie podczas Super Bowl, co jeszcze bardziej zwiększyło sprzedaż butów do tonowania pośladków. W pierwszych czterech miesiącach tamtego roku sprzedaż obuwia Skechers wzrosła do 252 milionów $ czyli aż o 75 procent więcej niż ogółem za cały rok 2009.

22. Chicks Dig the Long Ball

Wszyscy mieli obsesję na punkcie baseballu, kiedy ta kampania reklamowa została wyemitowana w 1998 roku. Ta reklama wpisywała się w ogólną fascynację tamtą chwilą w historii tego amerykańskiego sportu, co zostało oddane w klasycznej kolekcji butów Nike. Właśnie na ich rzecz powstało to historyczne nagranie. Możemy w nim zobaczyć jak Tom Glavine i Greg Maddox stają się wyraźnie sfrustrowani i postanawiają coś z tym zrobić. Biorą kilka par butów treningowych Nike i zaczynają trening, by samemu za moment uderzyć naprawdę długą piłkę. Następnie następuje w filmie mnóstwo ciekawych insynuacji, a klasyczne buty Nike zaczynają grać pierwsze skrzypce klipu. Gracze w końcu wypowiadają już słynną linijkę: „Chick Dig the Long Ball” co oznacza dosłownie tyle co „Pisklęta kopią długą piłkę”. Niestety jako Polacy możemy mieć problem ze zrozumieniem tego tekstu, ponieważ kryje się za nim pewnie sporo aluzji, jednak w Stanach Zjednoczonych stał się on niemal kultowy.

 

21. Dan & Dave

To przeszło do historii jako najgorszy flop jakiejkolwiek kampanii reklamowej dla sneakersów, ale klip ten jest jednocześnie tak niezapomniany, że musiał wręcz znaleźć się na liście. Reklama sama w sobie była nawet w porządku. Dan i Dave to był wówczas prawdziwy talent. Jako para, duet Dan & Dave byli bohaterami kampanii reklamowej Reebok prowadzącej do Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku. Została wprowadzona na ekrany podczas Super Bowl XVII i odważnie twierdziła, że jeden z tych dwóch graczy zostanie tego lata koronowany na największego sportowca świata w Barcelonie. Jedynym problemem było to, że Dan (O’Brien) nie zakwalifikował się nawet do igrzysk olimpijskich, nie pozostawiając Reebokowi wyboru, jak tylko drastycznie zmodyfikować swoją wiadomość. Co prawda Reebok zaczął tracić pozycję przed Nike jeszcze przed tą kampanią, ale uważamy, że ta porażka oznaczała koniec ery marki.

20. JogaTV

Cała ta kampania jest mega dobrze ułożona, ale chcemy skupić się na tej zatytułowanej „Radość”. Od czego mamy zacząć? Najpierw usuńmy archiwalne nagrania i edycję. Wspaniałe jest to, że video łączy się z głębszym emocjonalnym połączeniem, które wszyscy musimy odczuwać uprawiając sport. Wszyscy dorastaliśmy, grając w piłkę dla radości, którą ten film przedstawia. „Odświeżenie” całej historii polegało na pokazaniu dzielenia się tą radością, aby pokazać, że niewiele zmieniło się w miłości Ronaldhino do gry. Ten koleś też nie musi mówić ani słowa, wszyscy to rozumiemy i możemy się z nim połączyć. Właśnie to jest piękne w tej kampanii.

19. Charles Barkley vs. Godzilla

Kolejna legendarna kampania Charlesa Barkleya z 1992 roku, w której Chuck rzuca Godzilli wyzwanie gry jeden na jednego na ulicach Tokio. Ta kampania była pierwotnie przeznaczona tylko na rynek japoński, ale po obejrzeniu gotowego produktu marka Nike zdecydowała się uruchomić ją również w USA. Charles był złym facetem zarówno na korcie, jak i w świecie Nike, i dowiadujemy się, że nawet Godzilla nie może z nim zadzierać. Z biegiem lat legenda tych reklam stała się nieco większa niż reklamowane przez nie kicksy (Nike Ballistic Force, oczywiście). Ta kampania została również przystosowana do formy komiksu.

18. Rock and Roll Tennis

Moda tenisowa naprawdę zaczęła się w połowie lat osiemdziesiątych, ale nikt nie mieszał peruk, prania ubrań kwasem, neonowego spandeksu i dziwnych tenisówek, takich jak Nike i Andre Agassi. Kampania Rock n Roll Tennis przedstawia kicksy w reklamach z 1991 roku z udziałem Red Hot Chili Peppers. Jednocześnie z formą video powstały odpowiednie filmom reklamy drukowane, które przedstawiały dusznego, całkowicie zarezerwowanego dla białych graczy tenisa z przeszłości.

17. Bugs i Michael

Wiemy, że wiele osób kocha Space Jam i jest to niezapomniane partnerstwo, ale nie jesteśmy wielkimi fanami tego filmu familijnego. Dużo bardziej wolimy oglądać, jak Królik Bugs występuje przeciwko Elmerowi Fuddowi niż Michaelowi Jordanowi. Spike i Mike pojawili się u swojego boku naturalnie i nawet dorastali razem. Oczywiście to tylko łączenie gwiazd i wzajemna promocja, jednak ten duet jest jak Miami Heat kampanii reklamowych.

16. Be True To Your School

Jakakolwiek kampania reklamowa, która jest używana nadal po 26 latach, musi być dobra, prawda? Oczywiście pomaga tylko wówczas, gdy promowany przez niego sneakers jest nadal jednym z najbardziej kultowych produktów Nike, ale nawet bez renesansu modelu Nike Dunk, kampania Be True To Your School nadal byłaby wysoko oceniana. Reklamy te po prostu są fajne, ale prawdziwą kampanią było noszenie tych kolorowych kicksów przez graczy najlepszych programów koszykówki uczelnianej i zawodników w kraju. Zawsze uważamy, że najlepszą reklamą są osoby noszące twój produkt. Jeśli ci ludzie zaś grali w 10 najlepszych programach NCAA i byli co wieczór w telewizji krajowej, to wiedz, że jest nawet dużo dużo lepiej!

15. Force vs. Flight

Model Air Force pojawił się przed modelem Flight w kolekcjach Nike. Reklama Force vs. Flight była to kolejna kampania, która została wprowadzona wraz z serią kicksów Flight w 1989 roku i miała na celu rozróżnienie różnic między technologią sneakersów Flight i Force. Flight był dedykowany dla każdego kto marzył o wysokich lotach na boisku i był nazywany „Najlżejszym butem do koszykówki Nike na ziemi”, a tymczasem model Nike Force został stworzony dla bardziej fizycznego gracza, który pozostawał nisko i rozbijał tablice. Buty Air Jordan stały się częścią linii Flight w tamtych latach, a serię Force zrealizowała kampania „The Round Mound Of Rebound”. Kolejną atrakcją były rozcieńczane kwasem buty sportowe pojawiające się w katalogach Force 1990-1991.

14. Pump Up and Air Out

W latach 1988-1992 Reebok dziewięć razy zmieniał agencje reklamowe. W 1991 r. Zlecili Lois / GGK stworzenie kampanii, w której bezpośrednio zmierzyć miał się ze swoim głównym konkurentem Nike. Reebok tracił udział w rynku przez lata, a kierownictwo uznało, że było to częściowo spowodowane gorszymi kampaniami i komunikatami marki, które nie mogły konkurować z Just Do It. Firma odniosła pewne sukcesy z linią The Pump i zdobyła wystarczającą pewność siebie, aby rzucić wyzwanie Nike w tej kampanii. Pump Up And Air Out zachęca konsumenta do zapomnienia o butach Nike Air i rozpoczęcia pompowania Reeboków. Dominique Wilkins, Greg Norman, Michael Chang, Boomer Esiason i inni pojawili się kolejno w tej kampanii, co nie było bez znaczenia!

 

13. Choose Your Weapon

W 1986 roku firma Converse zdobyła złoto, łącząc Larry’ego Birda i Magic Johnsona jako twarze ich nowej kampanii Wybierz swoją broń (Choose Your Weapon). Ci faceci pojawiali się razem w reklamach co było świetnym krokiem, ale za sukcesem stał również fakt, że Converse wprowadził nowego sneakersa, który został stworzony przede wszystkim dla dwóch najlepszych graczy w grze. To była tajna broń Converse. Ten sneakers występował w różnych kolorach, ale najbardziej znaczący należał do tych dwóch rywali – niepowtarzalna kombinacja kolorów drużyny Lakers i czarna wersja Boston Celtics. Najbardziej niezapomniana reklama rozgrywała się więc na tle dychotomii i przyjaźni między dwoma graczami. Larry Legend ćwiczył w niej na swoim podwórku w French Lick, podczas gdy Magic pojawia się w limuzynie, aby rzucić mu wyzwanie do pojedynku. Z jakiegoś powodu Magic ma już na sobie pełny strój drużyny (w tym odpinane spodnie Lakersów), ale kogo to obchodzi? Druga reklama z rapowaniem Kevina McHale’a jest dość komiczna, ale już reklamy drukowane stają się niemal klasyką gatunku. Converse Weapon był przez kilka lat oficjalnym tenisistą NBA i był sprzedawany jako oficjalnie licencjonowany produkt w różnych kolorach zespołu. Converse nadal wydaje model The Weapon, jednak dzisiaj już w różnych gorszych materiałach i zdecydowanie słabszych kombinacjach kolorystycznych.

 

12. Nike Boing

To kolejna kampania, która jest prosta i trafna. Nike chciał, abyśmy myśleli o Shoxie jako o amortyzujących krążkach dla naszych stóp. Jaki zaś dźwięk zapewne kojarzy nam się ze odbijaniem? Boing! Mamy tutaj niestety lekką podróbkę Electric Factory, a także Boing Stampede, jednak Gary Payton jest zawsze świetnym wykonawcą Nike. To zdecydowanie kolejna kampania, po zobaczeniu której ludzie biegali do centrum handlowego, aby sprawdzić, czy te „sprężyny” naprawdę działają.

11. Nike Freestyle

Ta kampania Nike Freestyle stała się natychmiastową klasyką, gdy po raz pierwszy została wyemitowana podczas weekendu NBA All Star w 2001 roku. Reklamy te przedstawiają zarówno profesjonalnych graczy, jak i legendy streetballu, które łączą się w mistrzowski pokaz techniki i improwizacji. Połączona ścieżka dźwiękowa i grafika sprawiają, że jest to kwintesencja najlepszych kampanii w erze koszykówki Nike.

10. Rewolucja Beatlesów

Jest to prawdopodobnie oddzielna kampania, ale będziemy debatować czy to ta, która wprowadza całą linię technologii butów Nike Air w 1987 roku. Widzimy w niej pierwszą bańkę Air Max wraz z połączonymi obrazami Jordana, McEnroe i kilku innych wojowników, którzy dumnie idą w swoich kicksach Nike Air. Reklama w tle zawierała: „Revolution No. 9”, pierwsze nagranie Beatlesów licencjonowane do użytku w reklamie telewizyjnej. Co ciekawe marka Nike zapłaciła 500 000 dolarów za prawo do korzystania z tej piosenki przez jeden rok. Jesteśmy pewni, że to wydarzenie miało również konsekwencje w całej branży reklamowej i nagraniowej.

9. Terry Tate Office Linebacker

Ta kampania została po raz pierwszy wprowadzona podczas Super Bowl XXXVII w 2003 roku i nadal jest uważana za jedną z najbardziej udanych kampanii reklamowych w historii Super Bowl. W tych spotkach występował Lester Speight jako główna postać Terry Tate. Terry jest „Office Linebacker”, zatrudnionym przez fikcyjnych Fletcher & Sons w celu uregulowania i „zadawania bólu” każdemu, kto nie jest zgodny z polityką biura. Marka Reebok wyprodukowała w sumie dziewięć odcinków tej kampanii, które były emitowane w latach 2003-2005.

8. Babcia

Pomysł stworzenia alter ego dla sneakersów przez osobę sportowca nie był nową koncepcją i poznaliśmy ten patent już kiedy Larry Johnson podpisał kontrakt z Converse, ale nigdy nie widzieliśmy postaci o takiej charyzmie jak Babcia LJ. Nie myśleliśmy serio, że Larry Johnson podpisałby kontrakt z Nike po wyjściu z UNLV, ale tak po prostu się stało. Jak Larry Johnson stwierdził: „Po studiach zamierzałem być numerem jeden. Wychodziłem z UNLV, która jest wielką szkołą Nike i to wszystko, co kiedykolwiek nosiłem z tej marki. Nie mogłem się doczekać, aby podpisać kontrakt z Nike wychodząc ze studiów. I wierzcie lub nie, Nike mnie nie chciało.” Otóż jak się okazuje powiedzieli mu, że nie sądzą, że będzie dobrym zawodowcem. Poszli zamiast tego za Billy Owensem, Kennym Andersonem i Dikembe Mutumbo jako trzema głównymi facetami. Larry był numerem jeden, jednak ludzie od Nike z jakiegoś powodu nie wierzyli w jego umiejętności. Wówczas to Converse przyszedł do niego po tym, mówiąc: „kochamy cię, mamy świetny pomysł na reklamę”. I rzeczywiście dali mu świetny pomysł na kampanię – odgrywanie postaci babci.

7. „Moje adidas”

Adidas Superstar zawsze był częścią munduru muzyków grupy Run DMC, ale ich współpraca z adidas to ciekawa historia. Zaczyna się w Hollis, Queens na początku lat 80. Grupa Run DMC pojawiła się na scenie w całkowicie nowym stylu i wyglądzie, który był zakotwiczony właśnie przez tenisówki Adidas Superstar. W tamtym czasie wielu wykonawców hip-hopu przebierało się w kostiumy, ale ci faceci pojawiali się w programach i telewizji w tych samych strojach, które nosili na ulicach. Co wtedy nosili na ulicach Hollis? Buty Adidas z charakterystyczną muszelką na palcach i to bez sznurowadeł. Wkrótce muzycy Ci zaczęli być coraz popularniejsi i zwiedzać świat. Tam zauważają, że gdziekolwiek się pojawią, każde dziecko nosi buty adidas. Właśnie dlatego Russell Simmons (który jest swoją drogą muzycznym geniuszem), mówi grupie, że muszą nagrać utwór o „Ja i moich butach adidas”. Nagrywają ten utwór i pojawia się on na płycie „Raising Hell” z 1986 roku wraz ze współpracującym z nim hitem „Walk This Way”. Następną rzeczą, która się dzieje, jest to jak Run DMC nagrywa domowe wideo, w którym recytują teksty „My adidas”, pokazując swoje sneakersy marki i informując Adidasa, że chcą kontraktu na 1 milion dolarów.

W 1986 roku dyrektorzy marki Adidas nagrodzili Run DMC umową w wysokości 1 miliona dolarów po tym, jak zostali zaproszeni na koncert w wyprzedanym Madison Square Garden. Zespół wykonał utwór „My adidas”, podczas gdy 20 000 szalejących fanów trzymało właśnie te kicksy nad głowami w powietrzu i rymowało z nimi. To wydarzenie było pierwszą umową poparcia między firmą sneakersową i nie-sportowcem, a także umocniło wieczną więź między hip-hopem i obuwiem sportowym.

6. Pan Robinson’s Neighborhood

W 1988 roku marka Nike podpisała umowę z Davidem Robinsonem na pięcioletnią współpracę o wartości 1 mln dolarów. Właśnie dlatego w 1990 roku wypuszczono „Mr. Robinson’s Neighborhood”. Zabawna, spokojna i cywilizowana postawa Davida wyraźnie kontrastowała z innymi graczami Force oraz osobą Barkleya. Właśnie wtedy, Wraz z Sir Charlesem, David Robinson stał się kotwicą kampanii reklamowej Nike o wartości 15 milionów dolarów promujących buty do koszykówki Force 1990.

5. Zbanowany

Dawno temu liga NBA zakazała noszenia oryginalnego czarno-czerwonego koloru butów Air Jordan. Ograniczono go do noszenia w lidze tylko w trzech meczach w sezonie roku 1985, ponieważ nie był rzekomo zgodny z jednolitą polityką Ligi. W słynnym wywiadzie dla Davida Lettermana, kiedy Jordan został zapytany, dlaczego model ten został zbanowany, odpowiedział: „Nie ma w nim żadnej bieli”. „No cóż, w NBA też nie ma” – zażartował wówczas Letterman. Mimo zakazów, Jordan nadal nosił czarno-czerwone Air Jordan 1 w tamtym sezonie i został ukarany grzywną w wysokości 5000 $ za mecz przez NBA. Ponoć Nike zgodziło się na płacenie kar, podczas gdy kontrowersje wokół modelu nadal generowały bezcenne reklamy dla walczącej o atencję marki. Nike ostatecznie stworzyło kolejną wersję modelu Air Jordan, który był już zgodny z polityką ligi. Co było potem? Michael zrzucił 63 punkty podczas meczu z Celtics w play-off’ach w 86 roku nosząc właśnie te kicksy. Przez to legenda Air Jordan została na dobre ustalona.

4. Lil Penny

Ta kampania została uruchomiona 4 listopada 1995 r., aby zbiegła się z początkiem sezonu NBA. Lil ‚Penny była kolejnym alter ego Nike stworzonym dla najnowszej sensacji ligowej, Anfernee „Penny” Hardaway. „Postać Lil ‚Penny była szalona. ale ludzie go polubili.” powiedział Hardaway w wywiadzie z 1995 roku. „Większość ludzi uważa mnie za bardzo powściągliwego, więc sądzę, że zobaczą inną stronę mnie w tej reklamie. Ludzie NIKE wiedzą, że lubię się bawić i żartować, więc ta koncepcja naprawdę jest czymś dla mnie”. W każdej z reklam zachowanie Lil ‚Penny’ego zawsze wydawało się być źródłem niezgody między obiema postaciami. Lil ‚Penny (grana przez Chrisa Rocka) zawsze się wypowiada, podczas gdy Anfernee ciągle próbuje go uciszyć. Pojawiły się także kampanie serii Lil ‚Penny z innymi kampaniami i sportowcami Nike. Musimy w tym miejscu również podziękować (lub obwinić) Lil ‚Penny za doprowadzenie młodej Tyry Banks do szerszego zainteresowania kraju.

3. „Nie jestem modelem do naśladowania”

„Milion facetów może trenować koszykówkę w więzieniu; czy powinni być wzorem do naśladowania?” —zapytał niegdyś Charles Barkley. Zawsze możesz polegać na Sir Charlesie, żeby ci to wyjaśnił. W 1993 roku kampania Nike wywołała ogólnokrajową debatę na temat jej przesłania. Barkley argumentował, że media prezentują sportowców na wyższym poziomie moralnym i oczekuje się tylko od nich, by działali jako wzór do naśladowania. Ta kampania jest ostra i na temat. Charles otrzymuje w niej zapłatę za swoją grę w koszykówkę, podczas gdy odpowiedzialność za wychowanie naszych dzieci spoczywa na rodzicach i nauczycielach w lokalnych społecznościach, a nie wśród sportowców.

2. Bo knows

Kto lepiej wypromuje Twoją linię butów sportowych do treningu wszechstronnego niż pierwszy sportowiec (w każdym razie w erze współczesnej), który uprawia dwa profesjonalne sporty jednocześnie? „Bo Knows” stało się częścią amerykańskiego języka po wprowadzeniu tej kampanii w 1989 roku. Oto najlepsze połączenie udanej kampanii Nike… szczególnie w tamtym okresie. Najpierw zaczyna się od kolejnej rewolucyjnej koncepcji Tinkera Hatfielda i nowego modelu butów. Następnie łączy się tego nowego buta z charyzmatycznym, niemal mitycznym bohaterem sportowym. Wszyscy wiemy, że to Michael Jordan był w tamtej scenie, podobnie jak Bo Jackson w tamtym czasie. Nikt z nas nie mógł latać ani uprawiać sportu profesjonalnie, tymczasem tamten facet robił to i to. Ostatnim składnikiem tej udanej kampanii jest oldschoolowy humor Nike. Kampania opierała się na pomyśle, że Bo wie, jak zrobić wszystko. Widzieliśmy, jak ściga się samochodami, jeździ na rowerze, a nawet surfuje. Buty Bo Jacksons z tamtej epoki są nadal jednymi z najlepszych modeli wszechczasów jeśli chodzi o Nike. Bo ostatecznie poznał Diddleya, ale niektórzy twierdzą, że wciąż nie zna Jacka, ponieważ nie umie… rapować.

1. Spike and Mike

Czy są wątpliwości, że jest to najbardziej wpływowa kampania sneakersowa wszechczasów? Spike Lee po raz pierwszy przedstawił kochającego sport brooklyńskiego Marsa Blackmona w filmie z 1986 roku „She’s Gotta Have It”. Dwa lata później te planety dopasowały się idealnie, gdy Tinker Hatfield stworzył model Air Jordan III, a Nike zatrudnił agencję reklamową Wieden + Kennedy. Natomiast W + K zatrudnił Spike’a Lee do kierowania kampanią Air Jordan, Spike Lee. To był bez wątpienia najlepszy przepis na sukces jeśli chodzi o kampanie reklamowe obuwia sportowego.

Czy któraś w wymienionych wyżej kampanii to Twoja ulubiona? Koniecznie daj znać w komentarzu!